Gode Råd mod Stress

Her har du nogle gode råd til at forebygge og håndtere stress:

Lær at mærke dine stresssignaler. Lyt til din krop og bliv bevidst om dine stresssymptomer. Læs mere om symptomerne her, så du kan se dit stressniveau.

Sæt tid af til afkobling og afslapning. Dit system er på overarbejde, når du er stresset og det bedste du kan starte med, er at komme helt ned i tempo. Meditér evt. og minimér sanseindtryk. Brug naturen til at lade dig op via lys og luft.

Vær fysisk aktiv. Dyrk motion i moderat tempo når du er stresset. Fysisk aktivitet brænder stresshormonerne i din krop af. Gerne 30 minutter om dagen.

Slap mentalt af. Din hjerne har brug for hvile, når du er stresset. Koncentrér dig så vidt muligt om én opgave ad gangen, vores hjerner er ikke designet til at multitaske. Minimér brug af telefon, computer og TV.

Få søvn nok. Sørg for at få sovet 7-8 timer. Søvn kan ikke undervurderes i forhold til at få krop og hjerne tilbage i balance. Krop og hoved regenererer, mens du sover.

Vær proaktiv. Proaktiv skal ikke forveksles med konstant handlen og aktivitet frem for væren – fokus er på at tage ansvar for din situation og forandringer i dit liv. Lær at acceptere omstændigheder der ikke kan ændres på og vær aktiv i forhold til at skabe indflydelse. Lær også at bede om hjælp.

Få styr på dine prioriteter. Du kan ikke nå alt, så lær at prioritere det vigtigste og det der haster først. Prioriter dig selv højest. Lær at sige fra og indse, at du ikke kan nå alt og gøre alle tilfredse.

DSCF1434Hold pauser og ferier. Sørg for at holde pauser gennem dagen. Tag ikke arbejde med hjem når du har fri. Sørg for alenetid, hvor du kan koble helt af.

Værn om ting der giver dig glæde. Glem ikke de ’ikke-nødvendige’ aktiviteter i hverdagen, der får dig til at smile og grine. Omgiv dig med mennesker der giver dig energi.

Lev efter dine værdier. Bliv mere bevidst om dine vigtigste værdier, og hvordan du kan udleve dem i hverdagen.

Tænk positivt og vær taknemmelig. Bliv bevidst om uhensigtsmæssige tankemønstre der forhindrer dig i at leve i nuet. Dyrk taknemmeligheden i hverdagen.

Vær god ved dig selv. Prioritér egenomsorg og selvpleje. Det er lettere at være noget for sine omgivelser, når man drager omsorg for sig selv. Vær din egen bedste ven.

Lev i balance og som et helt menneske. Skab balance i og mellem alle områder af dit liv. Acceptér dig selv præcis som du er.